Δευτέρα 21 Ιουλίου 2025

Μύθοι και αλήθειες για την Coca-Cola και την μυστική συνταγή της


«Κόψε μας καλύτερα το νερό», λέει η Αννα, σχολιάζοντας τις δηλώσεις του 
Ντόναλντ Τραμπ για την αλλαγή της συνταγής της Coca-Cola.

Ο Αμερικανός πρόεδρος ζήτησε να σταματήσει το δημοφιλέστερο αναψυκτικό του κόσμου να παράγεται με ζάχαρη από καλαμπόκι και να αντικατασταθεί από «παραδοσιακή». 

Δεν ξέρει προφανώς, ωστόσο, ότι η αυθεντική συνταγή της Coca-Cola αποτελεί κόκκινη γραμμή -πιο κόκκινη από τα κόκκινα κουτάκια της- για τους καταναλωτές της σε κάθε γωνιά του πλανήτη.

Την τελευταία φορά που επιχειρήθηκε κάτι τέτοιο, άλλωστε, δεν πήγε και τόσο καλά. Το 1985 η Coca-Cola πήρε την απόφαση να αλλάξει τη συνταγή, καθώς η ομάδα μάρκετινγκ είχε πειστεί πως το προϊόν ήταν γερασμένο, ιδιαίτερα απέναντι σε κάτι φρέσκο όπως η ανερχόμενη Pepsi. 


Ετσι, λάνσαρε τη «New Coke». Οι εσωτερικές δοκιμές ήταν θετικές. Το κοινό έλεγε πως η νέα εκδοχή ήταν πιο «γλυκιά», πιο «μοντέρνα». Οχι όμως οι αληθινοί καταναλωτές.

Η αντίδραση ήταν σαν επανάσταση. Ανθρωποι έστελναν επιστολές διαμαρτυρίας, άλλοι αποθήκευαν μπουκάλια της «παλιάς καλής Coca-Cola» σαν να ερχόταν η Αποκάλυψη. Τηλέφωνα στο τμήμα εξυπηρέτησης καταναλωτών χτυπούσαν ασταμάτητα από οργισμένους φαν. 

Μέχρι και διαδηλώσεις έγιναν και η εταιρεία έγινε αποδέκτρια κακής δημοσιότητας, καθώς πολλοί θεώρησαν ότι «σκοτώνεται» ένας αμερικανικός θρύλος. Μέσα σε 79 ημέρες, η εταιρεία υπαναχώρησε. 

Η κλασική συνταγή επανήλθε με το όνομα «Coca-Cola Classic», οι πωλήσεις αυξήθηκαν και το μάθημα γράφτηκε με κεφαλαία γράμματα: η θρυλική, μυστική συνταγή δεν αλλάζει, ό,τι κι αν συμβεί.

Αλήθεια, πόσο μυστική είναι;

Το φοβερό είναι ότι δισεκατομμύρια άνθρωποι λατρεύουν μια συνταγή που δεν ξέρουν τι ακριβώς είναι. Για παράδειγμα, λίγοι ξέρουν ότι το μείγμα για να φτιαχτεί η Coca-Cola σε όλα τα εργοστάσια του κόσμου είναι το ίδιο ακριβώς.

Τα εργοστάσια προσθέτουν το γλυκαντικό και το ανθρακούχο νερό. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι φανατικοί του αναψυκτικού βρίσκουν διαφορά στη γεύση από μέρος σε μέρος.

Ετσι, λοιπόν, στην πραγματικότητα, ακόμα κι αν η Coca-Cola δεχόταν να (ξανα)κάνει κάτι τόσο... αυτοκτονικό όσο το να επικοινωνήσει ότι αλλάζει τη συνταγή της (επισημαίνουμε ότι αρνήθηκε), το μόνο που θα έκανε θα ήταν να αλλάξει το γλυκαντικό που χρησιμοποιεί στις ΗΠΑ. 

Και θα έκανε μια τρύπα στο νερό, αφού και η ζάχαρη θεωρείται το ίδιο ένοχη για την παχυσαρκία και τη σχέση της με ασθένειες. Γιατί να ρισκάρει τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του κόσμου;

Ολα άλλωστε -τουλάχιστον θεωρητικά- κρέμονται από αυτή την αυθεντική, μυστική συνταγή. Σ’ ένα θησαυροφυλάκιο στην Ατλάντα της Τζόρτζια, καλά φυλαγμένο πίσω από ατσάλι και σύρματα, υπάρχει ένα κομμάτι χαρτί που ίσως έχει μεγαλύτερη δύναμη από ένα κυβερνητικό απόρρητο ή μια στρατιωτική τεχνολογία αιχμής. Είναι η αυθεντική, χειρόγραφη συνταγή της Coca-Cola, του αναψυκτικού που καθόρισε τον 20ό αιώνα.

Ο θρύλος λέει ότι κανείς δεν την έχει δει ολόκληρη. Κάποιοι υποστηρίζουν πως μόνο δύο άτομα στον κόσμο τη γνωρίζουν κάθε φορά και πως δεν επιτρέπεται να ταξιδεύουν στο ίδιο αεροπλάνο - για ευνόητους λόγους. 

Αλλοι λένε πως είναι ένα κόλπο μάρκετινγκ. Οπως και να ’χει, αυτό το κομμάτι χαρτί δημιούργησε έναν παγκόσμιο κολοσσό που πουλά περισσότερες από 1,9 δισεκατομμύρια συσκευασίες την ημέρα σε κάθε γωνιά του κόσμου, ό,τι και να συμβαίνει εκεί: είτε έχει ζέστη, είτε κρύο, είτε επικρατεί ειρήνη, είτε πόλεμος, η Coca-Cola έχει αποδείξει ότι... πάει με όλα!



Προϊόν φαρμακείου

Κι όμως, η Coca-Cola δεν είναι προϊόν κάποιας υψηλής τεχνολογικής έρευνας. Γεννήθηκε το 1886, όχι σε εργοστάσιο, αλλά σε φαρμακείο! 

Ο Τζον Στιθ Πέμπερτον, ένας βετεράνος του εμφυλίου πολέμου και ερασιτέχνης φαρμακοποιός, προσπαθούσε να βρει ένα υποκατάστατο της μορφίνης στην οποία ήταν εθισμένος. Αρχικά δημιούργησε το French Wine Coca, ένα ποτό με κόκα (φύλλα κόκας), αλκοόλ και καρύδια cola.

Το 1886, όταν η Πολιτεία της Τζόρτζια απαγόρευσε το αλκοόλ, ο Πέμπερτον τροποποίησε τη συνταγή. Αντικατέστησε το κρασί με ζάχαρη και ανθρακούχο νερό - και έτσι γεννήθηκε το πρώτο ποτήρι Coca-Cola. 

Ανακάτεψε φύλλα κόκας, καρπούς κόλα, λίγη ζάχαρη, νερό και κάτι ακόμα -αυτό το «κάτι» που τελικά έχει μείνει για πάντα μυστικό- και το ονόμασε Coca-Cola. Ενα ποτό που στην αρχή πωλούνταν ως φάρμακο για τη δυσπεψία και την εξάντληση.

Πριν προλάβει να καταλάβει τι είχε δημιουργήσει, ο Πέμπερτον πέθανε φτωχός και λησμονημένος το 1888. Η συνταγή του όμως δεν χάθηκε. Ενας επιχειρηματίας, ο Ασα Κάντλερ, αγόρασε τα δικαιώματα και μετέτρεψε το αναψυκτικό σε βιομηχανικό φαινόμενο.


Η αλήθεια είναι ότι η «μυστική συνταγή» είναι μυστική, αλλά... όχι απαραβίαστη. Δημοσιογράφοι της ραδιοφωνικής εκπομπής «This American Life» είχαν το 2011 δημοσιεύσει μια συνταγή που ισχυρίζονται ότι προέρχεται από χειρόγραφο του 1880. 

Περιείχε τα βασικά - και το 7X. Η Coca-Cola ποτέ δεν διέψευσε επίσημα το περιεχόμενο. Οπότε το ερώτημα μετατοπίζεται: είναι το περιεχόμενο μυστικό ή είναι η ψυχολογία του μυστικού που δουλεύει για την Coca-Cola;

Εθισμός

«Είναι η κοκαΐνη που περιέχει και προκαλεί εθισμό», έλεγαν παλιότερα κάποιοι για το... κόλλημα που προκαλεί το συγκεκριμένο αναψυκτικό. Στην πραγματικότητα, η Coke του Πέμπερτον όντως περιείχε κοκαΐνη, όμως οι καιροί δεν είναι όλοι ίδιοι. 

Σήμερα, φυσικά, το αναψυκτικό δεν περιέχει κοκαΐνη, αλλά εκχύλισμα φύλλων κόκας, τα οποία προμηθεύεται αφού αυτά υποστούν επεξεργασία εξαγωγής συστατικών για ιατροφαρμακευτικούς σκοπούς.

Το εκχύλισμα κόκας αφαιρέθηκε επίσημα από τη συνταγή στις αρχές του 20ού αιώνα, υπό την πίεση της αμερικανικής κυβέρνησης - αν και μέχρι και σήμερα η Coca-Cola αγοράζει απο-κοκαϊνοποιημένα φύλλα κόκας μέσω της μοναδικής εγκεκριμένης από την DEA εταιρείας στις ΗΠΑ, της Stepan Company. 

Το... ναρκωτικό είναι στο μυαλό, καθώς η στρατηγική μάρκετινγκ που χρησιμοποιεί η εταιρεία είναι τόσο καλή που την έχει κάνει, όχι τυχαία, τη μεγαλύτερη φίρμα αναψυκτικών του πλανήτη.

Οι διαφημίσεις της, με το μαύρο αναψυκτικό να πέφτει στον πάγο και τις φυσαλίδες του να ανεβαίνουν προς τα πάνω λαχταριστές, αλλά και τα τραπέζια με φαγητά όπου την απολαμβάνουν οι συνδαιτυμόνες δεν είναι τυχαία. Είναι επιστήμη. 

Πάντα κάτι πετυχαίνουν. Για παράδειγμα, λίγοι ξέρουν ότι η εικόνα του Αϊ-Βασίλη, με τα περιττά κιλά, την κατάλευκη γενειάδα και την κόκκινη στολή που χαρακτηρίζει τα Χριστούγεννα, είναι 100% δημιούργημα της Coca-Cola!

Επιστροφή στη συνταγή. Η «μυστική φόρμουλα» της Coca-Cola έχει ένα όνομα: Merchandise 7X. Είναι ένας συνδυασμός αιθέριων ελαίων και εκχυλισμάτων που προστίθεται σε μικρές ποσότητες στο βασικό σιρόπι. 

Η θεωρούμενη ως γνήσια λίστα του 7X (που αποκαλύφθηκε από τον παραγωγό της «This American Life» με βάση άρθρο εφημερίδας του 1979) περιλαμβάνει έλαιο πορτοκαλιού, έλαιο λεμονιού, έλαιο μοσχοκάρυδου, έλαιο κανέλας, έλαιο κόλιανδρου, έλαιο νερόλι (πορτοκαλανθού) και αλκοόλ.

Η συνταγή περιλαμβάνει επίσης βανίλια, καραμελόχρωμα, καφεΐνη, φωσφορικό οξύ και φυσικά ζάχαρη ή HFCS. Ομως αυτό που διατηρεί τη μυστικότητα είναι η ακριβής αναλογία και η διαδικασία παραγωγής, που φυλάσσονται ως απόρρητες πληροφορίες.

Αλλωστε, η Coca-Cola δεν κρύβει εντελώς τα συστατικά της. Στην ετικέτα αναγράφονται τα βασικά: νερό, ζάχαρη (ή σιρόπι καλαμποκιού), χρώμα καραμέλας, φωσφορικό οξύ, καφεΐνη, φυσικές αρωματικές ύλες. 

Το 7X συνδυάζεται σε μικρές ποσότητες με το υπόλοιπο σιρόπι και είναι υπεύθυνο για το βάθος της γεύσης. Κάποιοι υποστηρίζουν πως είναι το μόνο που δίνει στην Coca-Cola αυτό που την ξεχωρίζει από κάθε απομίμηση. Η Coca-Cola παράγεται τοπικά σχεδόν σε κάθε χώρα. 

Οταν έκλεψαν τη συνταγή

«Μα είναι τόσο δύσκολο να κλέψει κάποιος τη συνταγή;» θα αναρωτηθεί κανείς. Με δεδομένο ότι η Coca-Cola χρησιμοποιεί μια τακτική όπου ένα εργοστάσιο παράγει το μείγμα Χ, ένα άλλο το μείγμα Υ και ένα τρίτο παραλαμβάνει τα δύο μείγματα τα οποία ενώνει στο C, χωρίς κανένα εργοστάσιο να γνωρίζει τι και πώς παράγει το άλλο, η συνταγή μπορεί να διαφυλαχθεί.

Από την άλλη, ειδικά στη σημερινή εποχή, το reverse engineering θριαμβεύει. Εύκολα δηλαδή μπορεί κάποιος χημικός να αναλύσει το αναψυκτικό και με αντίστροφη διαδικασία να βρει από τι και πώς φτιάχνεται. 

Ομως αυτό δεν χρησιμεύει ιδιαίτερα, καθώς, όπως είπαμε νωρίτερα, είναι ο χρόνος και ο τρόπος ανάμειξης των υλικών, αλλά και η «συνταγή μάρκετινγκ» που κάνουν το αληθινό μυστικό της επιτυχίας.

Υπάρχει επίσης η βιομηχανική κατασκοπεία. Θα μπορούσε κάποιος, δηλαδή, να πληρώσει υπαλλήλους της Coca-Cola που γνωρίζουν τη συνταγή ώστε να του την παραδώσουν. 

Αυτό θα ήταν ένα τεράστιο ρίσκο, με δεδομένο ότι η Coca-Cola θα μπορούσε να εξαφανίσει την ανταγωνιστική εταιρεία με τις αποζημιώσεις που θα καταδικαστεί να της καταβάλλει για την κλοπή της συνταγής που προστατεύεται από τον εμπορικό νόμο και θα ήταν, επίσης, δώρο άδωρο. 

Καμία απομίμηση -ακόμα κι αν είναι ακριβώς η ίδια ή ακόμα και καλύτερη- δεν μπορεί να παραπλανήσει τους φαν της Coca-Cola.

Κάτι τέτοιο επιχειρήθηκε να γίνει -κάπως έτσι- το 2006. Τότε, τρεις εργαζόμενοι της Coca-Cola προσπάθησαν να πουλήσουν απόρρητες πληροφορίες (δηλαδή τη μυστική συνταγή) και δείγματα προϊόντων στην ανταγωνίστρια PepsiCo. Η Pepsi δεν δέχτηκε - αντίθετα, ειδοποίησε το FBI.

Η μία από τους τρεις υπαλλήλους, η Τζόγια Γουίλιαμς, εκμεταλλεύτηκε την πρόσβασή της ως γραμματέας στελέχους και απέσπασε εμπιστευτικά έγγραφα. Οταν το FBI συνέλαβε την ομάδα σε επιχείρηση παγίδευσης, η υπόθεση πήρε παγκόσμια δημοσιότητα και επιβεβαίωσε πόσο εμπορικά σημαντικό είναι το μυστικό της Coca-Cola. Η Γουίλιαμς καταδικάστηκε σε ομοσπονδιακή ποινή φυλάκισης οκτώ ετών. Το μήνυμα ήταν σαφές: η συνταγή είναι τόσο σημαντική όσο τα κέρδη της εταιρείας.

Διάσημοι… εθισμένοι

Η Coca-Cola, πάντως, δεν χρειάζεται να επιστρατεύσει διάσημους που θα τη διαφημίζουν. Ακόμα και η απόρριψή της από τον σούπερ σταρ του ποδοσφαίρου Κριστιάνο Ρονάλντο δεν είναι ικανή να σκιάσει τον εθισμό που είχαν με το αναψυκτικό αυτό τεράστιες προσωπικότητες του παρελθόντος.

Χριστίνα Ωνάση: Η κόρη του Ελληνα μεγιστάνα Αριστοτέλη Ωνάση έπινε περισσότερα από 24 (!) μπουκαλάκια Coca-Cola την ημέρα, σύμφωνα με ανθρώπους του κοντινού της περιβάλλοντος. Η συνήθεια αυτή ξεκίνησε από τα εφηβικά της χρόνια και δεν σταμάτησε ποτέ - ούτε όταν της σύστησαν γιατροί να μειώσει την κατανάλωση ζάχαρης και καφεΐνης. Σε επίσημες δεξιώσεις, αντί για σαμπάνια ή κρασί, ζητούσε Coca-Cola. Δεν άντεχε να μην έχει δίπλα της ένα κουτάκι.

Η «λευκή Coca-Cola» του στρατηγού Ζούκοφ: Ο στρατηγός Γκεόργκι Ζούκοφ, ήρωας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, είχε ενθουσιαστεί με τη γεύση της Coca-Cola όταν την πρωτοδοκίμασε από Αμερικανούς στρατιώτες. Ζήτησε από τον στρατηγό Ντουάιτ Αϊζενχάουερ να του στέλνουν Coca-Cola, αλλά σε διάφανη μορφή, για να μη θυμίζει το «κόκκινο σύμβολο της Δύσης». Ετσι, οι ΗΠΑ έφτιαξαν ειδικά γι’ αυτόν ένα πρωτότυπο προϊόν - λευκή Coca-Cola μέσα σε μπουκάλι βότκας, ώστε να περνά απαρατήρητη από τις σοβιετικές αρχές. 

Eλβις Πρίσλεϊ: Ο «βασιλιάς της ροκ» είχε πολλά πάθη - ένα από αυτά ήταν η Coca-Cola. Οταν η δίαιτά του δεν πήγαινε... ακριβώς καλά, έπινε 6-10 μπουκάλια Coca-Cola ημερησίως, συχνά συνοδεία ενός από τα πιο παράδοξα σάντουιτς δικής του εμπνεύσεως: τηγανητό ψωμί με μπανάνα, μπέικον και φυστικοβούτυρο. Στο ράντσο του, την Graceland, υπήρχε πάντα απόθεμα Coca-Cola. Μάλιστα, συνήθιζε να την πίνει κατευθείαν από το μπουκάλι, που είχε νωρίτερα παγώσει, σχεδόν σαν ιεροτελεστία. Για τον Ελβις, ήταν το «μαύρο αίμα» της ενέργειάς του.

Αντι Γουόρχολ: Ο πρωτοπόρος της pop art δεν έκρυψε ποτέ την εμμονή του με την Coca-Cola. Την αποθέωσε σε έργα του, ενώ έλεγε χαρακτηριστικά: «Μια Coca-Cola κοστίζει το ίδιο για όλους. Ο πρόεδρος, η Μαντόνα και ο άστεγος πίνουν το ίδιο πράγμα. Δεν υπάρχει Coca-Cola για πλούσιους και Coca-Cola για φτωχούς».

Ο Γουόρχολ έπινε 5-6 μπουκαλάκια την ημέρα, κυρίως light ή diet (όταν κυκλοφόρησαν), και πολλές φορές τις φωτογράφιζε προτού τις ανοίξει, σαν να ήταν αντικείμενα μουσείου. Η Coca-Cola δεν ήταν απλώς αναψυκτικό. Ηταν η απόλυτη pop φιλοσοφία.

Μπαράκ Ομπάμα: Προτού γίνει πρόεδρος των ΗΠΑ, είχε αποκαλύψει σε συνέντευξή του πως στην εφηβεία του έπινε 3-4 κουτάκια Coca-Cola την ημέρα, μέχρι που συνειδητοποίησε πως είχε αρχίσει να εξαρτάται από την καφεΐνη και τη ζάχαρη. Οταν ξεκίνησε την πολιτική του πορεία τα περιόρισε, αλλά ποτέ δεν τα έκοψε εντελώς. Σε ταξίδια του οι βοηθοί του φρόντιζαν πάντα να έχει Diet Coke (το αμερικανικό αντίστοιχο της δικής μας Coca-Cola Light) στο Air Force One.

Σαντάμ Χουσεΐν: Ο Ιρακινός δικτάτορας είχε ιδιαίτερη αγάπη για τα αμερικανικά προϊόντα και η Coca-Cola βρισκόταν πάντα στο τραπέζι του. Παρότι η χώρα του ήταν κατά των ΗΠΑ, τα logistics λειτουργούσαν με... παραθυράκια. Φυλακισμένοι που εργάζονταν σε κουζίνες είπαν πως ο Χουσεΐν έπινε 3-4 Coca-Cola ημερησίως, πάντα παγωμένες, σε ειδικά ποτήρια που είχαν το λογότυπο «S.H.». Ηταν η δική του προσωπική απόλαυση, μακριά από την προπαγάνδα που απαγόρευε κάθε αμερικανική επιρροή.

Ντόναλντ Τραμπ: Ο τωρινός πρόεδρος των ΗΠΑ δεν πίνει αλκοόλ. Αντίθετα, πίνει πάνω από 12 Diet Cokes την ημέρα, σύμφωνα με ρεπορτάζ των «New York Times». Μάλιστα, λένε ότι ο Τραμπ συνηθίζει να… πατάει το κουμπί, όχι όπως αυτό που φοβόμαστε ότι θα πατήσει ο Κιμ Γιονγκ Ουν, αλλά παραγγελίας στο Οβάλ Γραφείο, για να πιει Diet Coke με πάγο σε συγκεκριμένο ποτήρι.

Οταν η  Coca-Cola ήρθε στην Ελλάδα

Η Coca-Cola έκανε την πρώτη της εμφάνιση στην Ελλάδα το 1969. Σκεφτείτε πόσο δύσκολο ήταν να πείσει κανείς τους θαμώνες ενός καφενείου στη Θεσσαλία, για παράδειγμα, να εγκαταλείψουν την παραδοσιακή δροσιστική λεμονάδα και πορτοκαλάδα, για να πιουν αυτό το κατάμαυρο αναψυκτικό. Στην αρχή, πολλοί Ελληνες κοιτούσαν το μαύρο γλυκό ποτό με δυσπιστία. «Μαύρο νερό;» αναρωτιόντουσαν. «Από την Αμερική; Και τι γεύση έχει;». Το χρώμα αρχικά τους απωθούσε.

Η είσοδος έγινε με προσεκτική στρατηγική, μέσω τοπικής εμφιάλωσης, σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Εμφιαλώσεως (3Ε). Το εργοστάσιο της Coca-Cola 3Ε στην Ελλάδα ξεκίνησε τη λειτουργία του στην Αθήνα και σταδιακά κάλυψε όλη τη χώρα.

Αλλά η προσεκτικά μελετημένη διαφήμιση, οι καμπάνιες σε ραδιόφωνο και τηλεόραση, τα πολύχρωμα ψυγεία και τα εμβληματικά μπουκάλια άρχισαν να τραβούν την προσοχή. Πολύ σύντομα η Coca-Cola έγινε μόδα - ειδικά ανάμεσα στους νέους, που έβλεπαν στο μπουκάλι της κάτι πιο «μοντέρνο» και «δυτικό».


Η τελική απογείωση ήρθε όταν μπήκε στα σουβλατζίδικα και τα γήπεδα. Σουβλάκι και Coca-Cola έγινε ένα combo πιο δυνατό από κάθε διαφήμιση. Οι παλαιότεροι θυμούνται ακόμα το σλόγκαν: «Η Coca-Cola πάει με όλα!»

Με την παραγωγή εντός Ελλάδας το προϊόν έγινε πιο φθηνό, πιο προσιτό, πιο διαθέσιμο. Τον ρόλο της έπαιξε και η αδιάκοπη παρουσία σε σχολικά κυλικεία, περίπτερα, σινεμά, ακόμα και λαϊκές αγορές, αλλά και η ταχύτατη διανομή: χάρη στο εκτεταμένο δίκτυο της 3Ε, η Coca-Cola έφτασε παντού - ακόμα και στα πιο απομακρυσμένα χωριά.

Κατά κάποιους, αυτό το τελευταίο είναι το πραγματικό μυστικό της επιτυχίας της Coca-Cola και όχι η συνταγή: το γεγονός ότι το αναψυκτικό σήμερα μπορεί να φτάσει -και φτάνει- παντού με την ίδια ευκολία. Είτε στη μέση του ωκεανού, είτε στην έρημο Σαχάρα, είτε σε κάποια συναυλία, είτε σε εμπόλεμη ζώνη, πάντα θα υπάρχει διαθέσιμη μια Coca-Cola. Αν είναι και παγωμένη, ακόμα καλύτερα.



Τι πρέπει να ξέρετε για το διάσημο brand


1/Η Coca-Cola πωλήθηκε αρχικά ως φάρμακο για τον… εθισμό στη μορφίνη.

Ο δημιουργός της, Τζον Στιθ Πέμπερτον, ήταν εξαρτημένος από τη μορφίνη μετά τον Αμερικανικό Εμφύλιο και προσπαθούσε να φτιάξει ένα «μαγικό φάρμακο» για να αποτοξινωθεί. Η Coca-Cola ήταν το αντίδοτο.

2/Περιείχε πραγματικά... κοκαΐνη.

Ναι, η αυθεντική συνταγή της Coca-Cola περιελάμβανε εκχύλισμα φύλλων κόκας (όπως το φυτό από το οποίο παράγεται η κοκαΐνη). Το συστατικό αφαιρέθηκε πλήρως το 1929 - διακριτικά και χωρίς ανακοινώσεις.


3/Η Coca-Cola είναι το δεύτερο πιο αναγνωρίσιμο σύμβολο στον κόσμο, μετά τον Σταυρό.

Ερευνες έχουν δείξει ότι πάνω από το 94% των ανθρώπων στον πλανήτη αναγνωρίζει τον κόκκινο-λευκό λογότυπο της Coca-Cola. Μόνο ο Σταυρός του χριστιανισμού είναι πιο ευρέως αναγνωρίσιμος.

4/Ενα μπουκάλι Coca-Cola στάλθηκε στον Στάλιν και δεν το άνοιξε ποτέ.

Σύμφωνα με διπλωματικά αρχεία, οι ΗΠΑ έστειλαν μπουκάλια Coca-Cola με τη λευκή παραλλαγή στον Στάλιν, αλλά εκείνος αρνήθηκε να την αγγίξει, θεωρώντας τη «ιμπεριαλιστικό δούρειο ίππο». Τα μπουκάλια φυλάχτηκαν σε θησαυροφυλάκιο του Κρεμλίνου.


5/Η Coca-Cola έχει διαφορετική γεύση ανάλογα με τη συσκευασία.

Πολλοί ορκίζονται πως η Coca-Cola έχει διαφορετική γεύση σε κουτάκι, πλαστικό ή γυάλινο μπουκάλι. Και έχουν δίκιο: ο τρόπος που απορροφάται το διοξείδιο και οι αλληλεπιδράσεις με το υλικό αλλάζουν αισθητά την εμπειρία γεύσης.

6/Υπάρχει ειδική μονάδα της DEA (ΗΠΑ) που επιβλέπει την εισαγωγή των φύλλων κόκας μόνο για την Coca-Cola.

Η Stepan Company στο Νιου Τζέρσεϊ είναι η μόνη εταιρεία στις ΗΠΑ που επιτρέπεται να εισάγει φύλλα κόκας νόμιμα - αποκλειστικά για την Coca-Cola. Το υπόλειμμα χωρίς κοκαΐνη χρησιμοποιείται στο ποτό.

7/Εχουν υπάρξει νομικές μάχες για τη λέξη «cola».

Η Coca-Cola προσπάθησε επανειλημμένα να μονοπωλήσει τη λέξη «cola», αλλά δικαστήρια σε διάφορες χώρες έκριναν ότι είναι γενικός όρος και δεν μπορεί να κατοχυρωθεί πλήρως.

8/Υπήρχε Coca-Cola ειδικά σχεδιασμένη για το Διάστημα.

Το 1985 η NASA και η Coca-Cola συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν ειδικό δοχείο κατανάλωσης αναψυκτικού στο διάστημα, το «space can». Ηταν ένα πείραμα για να δουν αν μπορεί ένα ανθρακούχο ποτό να καταναλωθεί σε συνθήκες μηδενικής βαρύτητας.

9/Υπήρξε Coca-Cola με καφέ, Coca-Cola με πράσινο τσάι και ακόμα και... Coca-Cola με σκόρδο.

Σε περιορισμένες αγορές (Ιαπωνία, Κίνα, Ασία) έχουν κυκλοφορήσει παράξενες παραλλαγές. Η Coca-Cola Coffee Plus (με διπλή καφεΐνη) και η Coca-Cola Black (για ενήλικες) ήταν μερικές μόνο από τις αποτυχημένες πειραματικές εκδόσεις.


10/Η Coca-Cola έχει μόνο μία επίσημη μυστική συνταγή - και είναι φυλαγμένη σε θησαυροφυλάκιο.

Η αυθεντική συνταγή (γνωστή ως «Merchandise 7X») φυλάσσεται σε θησαυροφυλάκιο στο World of Coca-Cola στην Ατλάντα. Μόνο δύο άτομα κάθε φορά γνωρίζουν ολόκληρη τη σύνθεσή της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου